Doorgaan naar hoofdcontent

...over zelf brood bakken


Sinds ik een broodbakmachine in huis heb, bak ik regelmatig een brood. Soms in de bakmachine (als ik weinig tijd heb), maar ook regelmatig in de oven. Uiteindelijk blijft het brood uit de oven toch het lekkerst!

Ik experimenteer graag, ook met brood. Begon ik heel voorzichtig door alles nauwkeuig af te wegen, nu doe ik veel meer op gevoel. En tot nu toe is brood nog maar 1x mislukt!

In de broodbakmachine maak ik meestal volkoren- of speltbrood, of een mix hiervan. Ik maak het brood dan volgens deze recepten:

Volkorenbrood:
Ongeveer 550 gram volkorenmeel
ongeveer 330 ml water
ong 25 gram boter
ong 8 gr zout (of minder)
en 6 gr droge gist.






Speltbrood (broodbakmachine)
- 450 gram speltmeel (eventueel een deel bloem)
- 225 ml water
- 1,5 theelepel zout
- 1 bolle tl droge gist
- 2 eetlepels olie of boter
- eventueel zelf nog zaden of pitten toevoegen.

Je doet het in de machine in de volgorde zoals hierboven vermeld. Verdeel de meel zo, dat er een soort hoopje ontstaat. Hierin maak je een klein holletje waar je de gist in doet. De gist mag niet mengen met de rest. Het holletje maak je weer dicht en dan kan de machine aan.

Speltbrood maak ik ook graag in de oven en dan het liefst zonder gist. Dit volgende recept vind ik ideaal, omdat er geen rijstijd nodig is. Binnen max 1,5 uur kun je een heerlijk brood op tafel hebben staan!

Speltbrood (oven)
- 500 gram speltmix (bijv 250 gr speltmeel en 250 gr speltbloem)
- 300 ml water
- ong 13 gr wijnsteenbakpoeder
- klontje boter of een eetlepel (olijf)olie
- beetje zout

Oven voorverwarmen op ongeveer 200 graden. Alles in een bak en goed mengen/kneden.
Voor een heel brood: mengsel in een ingevette cakevorm; ong 1 uur in de oven.
Voor broodjes: mengsel verdelen in de gewenste aantal hoeveelheid (ik maak ong 8-10 broodjes), plaatsen op bakpapier, ong 40 minuten in de oven.

Ik probeer vaak verschillende combinaties van meel en bloem (volkoren, spelt, soja), gebruik wisselend boter en olie en voeg soms kruiden toe. Het is erg leuk om te maken en iedereen zit heerlijk ervan te smullen. En het is veel gezonder dan het brood uit de supermarkt ;)

Veel plezier met het bakken van je eigen brood!

Reacties

  1. Is het mogelijk om dit brood te maken wanneer de broodbakmachine geen functie heeft voor speltbrood? Welke functie selecteer ik dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik de functie voor volkorenbrood. Dit lukt altijd goed. Het is minder lekker dan wanneer je het in de oven maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik gebruik het "korte" programma van de bbm om speltbrood te bakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi,

    kan ik ook bv 250 gr speltmeel en 250 graam sojameel samen gebruiken om een brood te bakken?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoihoi. Ik heb het speltbrood uit de oven gemaakt. Hij smaakt heerlijk alleen ik vind de bovenkant te hard. Hij brokkelt en moeilijk te snijden. En de binnenkant mag iets luchtiger. Hoe kan ik dit veranderen?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Speelgoed maken van afval

Zaterdag 4 februari organiseerde Duurzaam Den Haag  een workshop 'Speelgoed maken van afval'. Ik keek naar de verzameling lege eierdozen, wc-rollen en plastic flessen dan dacht: "goed idee!". We gingen gezellig met zijn allen naar de workshop. De workshop werd georganiseerd door Afvaljuf . Ze had een hele berg afval meegenomen waar de kinderen (en papa!) meteen enthousiast van werden.                                     De tas die we zelf mee hadden werd gretig opzij geschoven. Zoon ging meteen aan de slag met het maken van een auto van een plastic fles. Dochter begon met het maken van een muziekinstrument. En babydochter lag heerlijk te slapen ;)                                   Er werden ontzettend leuke dingen gemaakt! Zo maakte iemand een dambord van oud karton en flessendoppen. De auto van Zoon zag er zo uit: De kinderen hebben zich heerlijk vermaakt. Enig nadeel: ze wilden alles mee naar huis. Inclusief onze tas met ongebruikt afval. Niet g

Zijn jullie vandaag een dagje vrij?

Deze vraag horen we vrij regelmatig. Onze kinderen gaan niet naar school. En dat we deze vraag zo vaak horen, laat maar zien hoe weinig ingeburgerd thuisonderwijs eigenlijk is. Afhankelijk van onze stemming, de setting en de inschatting van de persoon die de vraag stelt vertellen we over wat wij doen. Maar meestal antwoorden de kinderen al gauw "ja wij hebben een studiedag." Omdat ze gewoonweg geen zin hebben om vreemden steeds uit te moeten leggen wat we nou precies doen. Want wat doen wij nou eigenlijk? Tja, thuisonderwijs, maar dat dekt totaal niet de lading. Want echt onderwijs is het niet. We zitten niet achter een tafel uit een boekje te werken. We hebben geen lesrooster, geen curriculum. We werken niet met kerndoelen, cijfers of toetsen. Wij unschoolen en daar zijn wij vrij radicaal in. Maar wat betekent dit dan? En hoe ziet een reguliere dag er voor ons uit? Het leuke is: Elke dag is anders! We volgen vooral ons gevoel en interesses. Zowel wij als ouders, als