Doorgaan naar hoofdcontent

...over de zoektocht naar een passende basisschool




In januari wordt Zoonlief T. 3 jaar en wordt het tijd om hem in te schrijven op een basisschool. Het kiezen van een school blijkt nog niet zo gemakkelijk te zijn! We zijn nu een aantal maanden verder en hebben nu twee basisscholen in de buurt bezocht.

De eerste was een openbare school. Al bij binnenkomst had ik er geen goed gevoel bij. De school bestond uit één verdieping, was erg rommelig en het gebouw sterk verouderd. Zij hanteerden het Dalton onderwijs, waar ik niet echt enthousiast van werd. Het voelde als een falende poging om vrijheid binnen structuren te creeëren. Ik zag Zoonlief daar niet rondlopen. Deze school werd dus meteen van de lijst geschrapt.

De twee school die we bezochten was een christelijke basisschool. In tegenstelling tot de openbare, bestond deze uit twee verdiepingen, was het gebouw netjes en modern en was erg overzichtelijk ingericht. Er was tussen-de-middag opvang, de rondleiding was uitgebreid en zoonlief T had het al meteen naar zijn zin. Het onderwijssysteem was iets minder vooruitstrevend en echt iets voor voorlopende kindjes hadden ze niet. Hoewel Zoonlief T. nog jong is en de voorsprong iets rechtgetrokken kan worden, hebben wij beiden onze eigen schoolverloop in achterhoofd en gelet op zijn ontwikkeling is het voor ons een belangrijke vereiste dat een school enig beleid ten opzichte van snelle kindjes heeft. Wat voor ons de definitieve doorslag gaf was de enorme stempel die religie op de dagelijkse gang van zaken drukte. Drie keer per dag bidden en dan ook nog uitgebreide bijbelverhalen ging ons, als niet-gelovigen, toch wel wat te ver. Ook deze school is dus van onze lijst geschrapt.

Volgende week staat een bezoek aan de Montessorischool gepland en de week erna naar een Jenaplan-school. We zijn erg benieuwd naar deze scholen. Momenteel gaat onze voorkeur uit naar het Montessori-onderwijs. Het Jenaplan-systeem klinkt nog net iets te zweverig, met hun aparte benamingen voor docenten ("stamleiders"). Wij zijn daar volgens mij toch net iets te rationeel voor. Maar als dat het enige minpunt is, dan kunnen we ons daar ook wel overheen zetten.

Het vinden van een passende school is dus best een lastige klus. Het onderwijssysteem, de locatie, de docenten, de grootte van het gebouw, ziektebeleid, lestijden, schoolvakanties zijn slechts een aantal punten waar je rekening mee moet houden. En hoe te weten of de keuze die we nu maken ook de goede zal blijken te zijn? Gelukkig hebben we nog even de tijd om een definitieve keuze te maken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

...over zelf brood bakken

Sinds ik een broodbakmachine in huis heb, bak ik regelmatig een brood. Soms in de bakmachine (als ik weinig tijd heb), maar ook regelmatig in de oven. Uiteindelijk blijft het brood uit de oven toch het lekkerst! Ik experimenteer graag, ook met brood. Begon ik heel voorzichtig door alles nauwkeuig af te wegen, nu doe ik veel meer op gevoel. En tot nu toe is brood nog maar 1x mislukt! In de broodbakmachine maak ik meestal volkoren- of speltbrood, of een mix hiervan. Ik maak het brood dan volgens deze recepten: Volkorenbrood: Ongeveer 550 gram volkorenmeel ongeveer 330 ml water ong 25 gram boter ong 8 gr zout (of minder) en 6 gr droge gist.   Speltbrood (broodbakmachine) - 450 gram speltmeel (eventueel een deel bloem) - 225 ml water - 1,5 theelepel zout - 1 bolle tl droge gist - 2 eetlepels olie of boter - eventueel zelf nog zaden of pitten toevoegen. Je doet het in de machine in de volgorde zoals hierboven vermeld. Verdeel de meel zo, dat

Speelgoed maken van afval

Zaterdag 4 februari organiseerde Duurzaam Den Haag  een workshop 'Speelgoed maken van afval'. Ik keek naar de verzameling lege eierdozen, wc-rollen en plastic flessen dan dacht: "goed idee!". We gingen gezellig met zijn allen naar de workshop. De workshop werd georganiseerd door Afvaljuf . Ze had een hele berg afval meegenomen waar de kinderen (en papa!) meteen enthousiast van werden.                                     De tas die we zelf mee hadden werd gretig opzij geschoven. Zoon ging meteen aan de slag met het maken van een auto van een plastic fles. Dochter begon met het maken van een muziekinstrument. En babydochter lag heerlijk te slapen ;)                                   Er werden ontzettend leuke dingen gemaakt! Zo maakte iemand een dambord van oud karton en flessendoppen. De auto van Zoon zag er zo uit: De kinderen hebben zich heerlijk vermaakt. Enig nadeel: ze wilden alles mee naar huis. Inclusief onze tas met ongebruikt afval. Niet g

Zijn jullie vandaag een dagje vrij?

Deze vraag horen we vrij regelmatig. Onze kinderen gaan niet naar school. En dat we deze vraag zo vaak horen, laat maar zien hoe weinig ingeburgerd thuisonderwijs eigenlijk is. Afhankelijk van onze stemming, de setting en de inschatting van de persoon die de vraag stelt vertellen we over wat wij doen. Maar meestal antwoorden de kinderen al gauw "ja wij hebben een studiedag." Omdat ze gewoonweg geen zin hebben om vreemden steeds uit te moeten leggen wat we nou precies doen. Want wat doen wij nou eigenlijk? Tja, thuisonderwijs, maar dat dekt totaal niet de lading. Want echt onderwijs is het niet. We zitten niet achter een tafel uit een boekje te werken. We hebben geen lesrooster, geen curriculum. We werken niet met kerndoelen, cijfers of toetsen. Wij unschoolen en daar zijn wij vrij radicaal in. Maar wat betekent dit dan? En hoe ziet een reguliere dag er voor ons uit? Het leuke is: Elke dag is anders! We volgen vooral ons gevoel en interesses. Zowel wij als ouders, als