Doorgaan naar hoofdcontent

...over taarten bakken

Al tijden wilde ik het eens proberen: het maken van een marsepeintaart. Aangezien ik nogal faalangstig en perfectionistisch ben aangelegd, wilde ik me er niet aan wagen voordat ik een duidelijk idee had hoe ik het moest aanpakken. Eerst een workshop volgen dus!

Van een lieve vriendin en neefje kreeg ik deze cadeau en ging we samen de basis workshop taart bekleden volgen. De workshop an sich was erg leuk, het publiek en de locatie helaas een stuk minder. Veel te veel personen in een hok gepropt, te weinig materiaal, en vervelende medecursisten. Wel mocht ik naar huis met een toch wel geslaagde taart.



Jippie! Nu durfde ik het wel aan om zelf een taart te gaan bakken en bekleden. Het echte werk kon beginnen! 

De verjaardag van zoonlief T in januari leek me een mooi moment om ervoor te gaan. Ik kocht een hoop spulletjes om het mezelf makkelijker te maken en zou ruim van te voren beginnen. Het moest, uiteraard, een Thomas de Trein-taart worden. Hier kon mama vast heel goed bij zoonlief mee scoren!

Een week voor zijn verjaardag begon ik eerst aan zijn traktatie voor het kdv. Geheel in stijl, knutselde ik een trein met 18 wagons, bakte ik cupcakes voor in de wagons en verpakte ik alles mooi in. Helaas had ik me wat verkeken op de hoeveelheid werk en had ik geen tijd meer over voor de voorbereidingen van zijn taart. Ach ja, dat moest in een avondje ook wel lukken. Toch?

Het moest een puzzelplaatje worden (het mezelf makkelijk maken zit er ook niet). Aangezien onze printer het niet doet, zou ik een plaatje op mijn werk printen. Eenmaal thuis en klaar voor de start, bedacht ik me dat ik dit helemaal vergeten was om te doen! Hmm, dan maar improviseren (en de standaard verlagen, want het plaatje kon uit de hand natuurlijk nooit meer zo mooi worden als het origineel). Als een bezetene ben ik de keuken ingedoken. Binnen 3 uur was de taart helemaal af. Ondanks dat het helemaal niet zo mooi was geworden als ik in gedachten had, was ik toch erg blij met het resultaat. En zoonlief T? Die was dolblij en trots met zijn Thomas-taart!


En ik ben ook weer een ervaring rijker. De volgende keer zorg ik in ieder geval voor meer tijd en een betere voorbereiding!

Een groet,

Mama C

Reacties

Populaire posts van deze blog

...over zelf brood bakken

Sinds ik een broodbakmachine in huis heb, bak ik regelmatig een brood. Soms in de bakmachine (als ik weinig tijd heb), maar ook regelmatig in de oven. Uiteindelijk blijft het brood uit de oven toch het lekkerst! Ik experimenteer graag, ook met brood. Begon ik heel voorzichtig door alles nauwkeuig af te wegen, nu doe ik veel meer op gevoel. En tot nu toe is brood nog maar 1x mislukt! In de broodbakmachine maak ik meestal volkoren- of speltbrood, of een mix hiervan. Ik maak het brood dan volgens deze recepten: Volkorenbrood: Ongeveer 550 gram volkorenmeel ongeveer 330 ml water ong 25 gram boter ong 8 gr zout (of minder) en 6 gr droge gist.   Speltbrood (broodbakmachine) - 450 gram speltmeel (eventueel een deel bloem) - 225 ml water - 1,5 theelepel zout - 1 bolle tl droge gist - 2 eetlepels olie of boter - eventueel zelf nog zaden of pitten toevoegen. Je doet het in de machine in de volgorde zoals hierboven vermeld. Verdeel de meel zo, dat

Speelgoed maken van afval

Zaterdag 4 februari organiseerde Duurzaam Den Haag  een workshop 'Speelgoed maken van afval'. Ik keek naar de verzameling lege eierdozen, wc-rollen en plastic flessen dan dacht: "goed idee!". We gingen gezellig met zijn allen naar de workshop. De workshop werd georganiseerd door Afvaljuf . Ze had een hele berg afval meegenomen waar de kinderen (en papa!) meteen enthousiast van werden.                                     De tas die we zelf mee hadden werd gretig opzij geschoven. Zoon ging meteen aan de slag met het maken van een auto van een plastic fles. Dochter begon met het maken van een muziekinstrument. En babydochter lag heerlijk te slapen ;)                                   Er werden ontzettend leuke dingen gemaakt! Zo maakte iemand een dambord van oud karton en flessendoppen. De auto van Zoon zag er zo uit: De kinderen hebben zich heerlijk vermaakt. Enig nadeel: ze wilden alles mee naar huis. Inclusief onze tas met ongebruikt afval. Niet g

Zijn jullie vandaag een dagje vrij?

Deze vraag horen we vrij regelmatig. Onze kinderen gaan niet naar school. En dat we deze vraag zo vaak horen, laat maar zien hoe weinig ingeburgerd thuisonderwijs eigenlijk is. Afhankelijk van onze stemming, de setting en de inschatting van de persoon die de vraag stelt vertellen we over wat wij doen. Maar meestal antwoorden de kinderen al gauw "ja wij hebben een studiedag." Omdat ze gewoonweg geen zin hebben om vreemden steeds uit te moeten leggen wat we nou precies doen. Want wat doen wij nou eigenlijk? Tja, thuisonderwijs, maar dat dekt totaal niet de lading. Want echt onderwijs is het niet. We zitten niet achter een tafel uit een boekje te werken. We hebben geen lesrooster, geen curriculum. We werken niet met kerndoelen, cijfers of toetsen. Wij unschoolen en daar zijn wij vrij radicaal in. Maar wat betekent dit dan? En hoe ziet een reguliere dag er voor ons uit? Het leuke is: Elke dag is anders! We volgen vooral ons gevoel en interesses. Zowel wij als ouders, als