De afgelopen maanden staan in het teken van klussen, opruimen, inpakken, weggeven en weggooien. Ik kon me altijd al flink storen aan alle 'rommel' in ons huis; dat we nu noodgedwongen (vanwege de verkoop van ons huis) goed aan de slag moesten vind ik dan ook geen ramp.
Het is bijzonder hoeveel spullen er ongemerkt je huis binnensluipen, vooral met kleine kinderen. Mocht je gezegend zijn, net als ik, met twee van die mooie exemplaren die het liefst alles bewaren, dan loopt je huis heel snel erg vol. Af en toe gooide ik al stiekem iets weg, of moest ik een zeer goed gefundeerde speech geven waarin ik haarfijn uitlegde waarom iets echt wel weg kon alvorens ik iets met toestemming in een van de afvalbakken kon gooien (dat voelt altijd als een kleine persoonlijke overwinning).
Maar nu, met de aanstaande verkoop van ons huis, moet er flink opgeruimd worden. Eerlijk gezegd wist ik niet waar te beginnen. Ik vond het overweldigend en zag in elk hoekje wel spullen staan. Hoe komen we hier ooit vanaf? Stiekem dacht ik nog: "zullen we anders maar het huis gewoon verkopen met al onze spullen erin, zijn we meteen van alles af?". Het was een verleidelijke gedachte!
Ik heb lang zitten puzzelen wat nu de beste aanpak was: kamer voor kamer, soorten spullen, iets wat weg mag. Uiteindelijk zijn we maar gewoon ergens begonnen, heel ongestructureerd eigenlijk. Of nou ja, ons eerste doel was: de huidige rommelzolder leeghalen, zodat we de speelkamer van de kinderen daar naar toe konden verhuizen. En de benodigde babyspullen weer naar beneden. Zodra we het geslacht van ons derde kindje wisten, konden meteen alle andere babyspullen weg. Dat ruimde lekker op!
We zijn begonnen met alle dozen en zakken op zolder leeg te halen. Een hele hoop kon naar de kringloop, een andere hoop kon naar het afval en de rest weer terug in dozen en zakken. Ik vond het vooral lastig te beslissen wat we nog wilden houden. Waarom bewaar je spullen: omdat je ze nodig hebt, mooi vind, emotionele waarde heeft? Veel van onze spullen hebben we bewaard met het idee het ooit nog nodig te hebben. Ik vond het moeilijk om sommige dingen weg te doen, maar gelukkig merk ik dat ik steeds makkelijker word in opruimen. Ik weet nu dat een groot deel van de spullen die terug in dozen zijn gegaan, straks toch nog weg mogen voordat we verhuizen. Mochten we het ooit nog nodig hebben, dan kopen we gewoon weer een nieuwe (tweedehands) of lenen we het van iemand. Geen reden dus om je huis vol te stoppen met allerlei spullen 'voor ooit'.
Na het opruimen van de zolder en het weggooien en weggeven van heel veel spullen (zoals een doos vol cd's die we nooit meer luisteren, dozen met spullen van mijn tienerjaren met bijvoorbeeld boeken en oude videobanden van Take That, dozen vol babyspeelgoed, een doos vol oude kampeerspullen en rollen oude filmposters), hebben we nog eerst de zolder mooi afgewerkt. Dit was een van de klussen die waren blijven liggen in huis. We hebben de zolder verbouwd toen ik zwanger was van Dochter met als doel een werkkamer ervan te maken. De afwerking van de muren en vloeren heeft nooit plaatsgevonden en langzaamaan was de werkkamer naar de woonkamer verplaatst. Wat overbleef was een grote rommelzolder. Ik heb de muren en vloer eindelijk helemaal afgemaakt, met als resultaat een mooie grote ruimte.
De volgende stap: het verhuizen van de speelkamer naar de zolderkamer!
Hoe pakken jullie grote opruimklussen in huis aan? Ga je georganiseerd te werk, of begin je gewoon ergens? Doe je het kamer voor kamer, of soorten spullen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
ps. Met alle klussen in huis is het er nog niet van gekomen om de wasbare billendoekjes af te maken en erover te schrijven. Dat hebben jullie dus nog van mij tegoed!
Het is bijzonder hoeveel spullen er ongemerkt je huis binnensluipen, vooral met kleine kinderen. Mocht je gezegend zijn, net als ik, met twee van die mooie exemplaren die het liefst alles bewaren, dan loopt je huis heel snel erg vol. Af en toe gooide ik al stiekem iets weg, of moest ik een zeer goed gefundeerde speech geven waarin ik haarfijn uitlegde waarom iets echt wel weg kon alvorens ik iets met toestemming in een van de afvalbakken kon gooien (dat voelt altijd als een kleine persoonlijke overwinning).
Maar nu, met de aanstaande verkoop van ons huis, moet er flink opgeruimd worden. Eerlijk gezegd wist ik niet waar te beginnen. Ik vond het overweldigend en zag in elk hoekje wel spullen staan. Hoe komen we hier ooit vanaf? Stiekem dacht ik nog: "zullen we anders maar het huis gewoon verkopen met al onze spullen erin, zijn we meteen van alles af?". Het was een verleidelijke gedachte!
Ik heb lang zitten puzzelen wat nu de beste aanpak was: kamer voor kamer, soorten spullen, iets wat weg mag. Uiteindelijk zijn we maar gewoon ergens begonnen, heel ongestructureerd eigenlijk. Of nou ja, ons eerste doel was: de huidige rommelzolder leeghalen, zodat we de speelkamer van de kinderen daar naar toe konden verhuizen. En de benodigde babyspullen weer naar beneden. Zodra we het geslacht van ons derde kindje wisten, konden meteen alle andere babyspullen weg. Dat ruimde lekker op!
We zijn begonnen met alle dozen en zakken op zolder leeg te halen. Een hele hoop kon naar de kringloop, een andere hoop kon naar het afval en de rest weer terug in dozen en zakken. Ik vond het vooral lastig te beslissen wat we nog wilden houden. Waarom bewaar je spullen: omdat je ze nodig hebt, mooi vind, emotionele waarde heeft? Veel van onze spullen hebben we bewaard met het idee het ooit nog nodig te hebben. Ik vond het moeilijk om sommige dingen weg te doen, maar gelukkig merk ik dat ik steeds makkelijker word in opruimen. Ik weet nu dat een groot deel van de spullen die terug in dozen zijn gegaan, straks toch nog weg mogen voordat we verhuizen. Mochten we het ooit nog nodig hebben, dan kopen we gewoon weer een nieuwe (tweedehands) of lenen we het van iemand. Geen reden dus om je huis vol te stoppen met allerlei spullen 'voor ooit'.
Na het opruimen van de zolder en het weggooien en weggeven van heel veel spullen (zoals een doos vol cd's die we nooit meer luisteren, dozen met spullen van mijn tienerjaren met bijvoorbeeld boeken en oude videobanden van Take That, dozen vol babyspeelgoed, een doos vol oude kampeerspullen en rollen oude filmposters), hebben we nog eerst de zolder mooi afgewerkt. Dit was een van de klussen die waren blijven liggen in huis. We hebben de zolder verbouwd toen ik zwanger was van Dochter met als doel een werkkamer ervan te maken. De afwerking van de muren en vloeren heeft nooit plaatsgevonden en langzaamaan was de werkkamer naar de woonkamer verplaatst. Wat overbleef was een grote rommelzolder. Ik heb de muren en vloer eindelijk helemaal afgemaakt, met als resultaat een mooie grote ruimte.
De volgende stap: het verhuizen van de speelkamer naar de zolderkamer!
Hoe pakken jullie grote opruimklussen in huis aan? Ga je georganiseerd te werk, of begin je gewoon ergens? Doe je het kamer voor kamer, of soorten spullen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
ps. Met alle klussen in huis is het er nog niet van gekomen om de wasbare billendoekjes af te maken en erover te schrijven. Dat hebben jullie dus nog van mij tegoed!
Reacties
Een reactie posten