Doorgaan naar hoofdcontent

...over geven

Een tijdje terug had ik een gesprek met mijn zusje, vader en stiefmoeder over geven. Ik schreef er een blog over voor Dragen & Voeden. Je kunt het teruglezen op: http://www.dragen-en-voeden.nl/onvoorwaardelijk-geven/

Sindsdien komt dit onderwerp steeds in mijn leven terug. Als Zoon bijvoorbeeld vraag of ik even mee wil denken. Hij en Dochter hebben een meningsverschil. Zoon had namelijk het volgende bedacht: "ik geef mijn zusje mijn snoepje, als ik van haar dan dat kaartje mag hebben." Dochter was het echter niet met hem eens. "Dat is toch een goede deal mama, waarom wil ze dat dan niet?". Het 'probleem' is eigenlijk dat Zoon zijn zusje niet dat snoepje gunt, maar hij het snoepje eigenlijk niet wil hebben. Hij wil het kaartje dat zij heeft en geeft haar iets weg, wat hij toch niet wil, om dan te krijgen wat hij wel wil. Win win. Voor Zoon dan. Het leek hem wel een goede deal. Zusje echter zag weinig winst hierin en was het dus niet met hem eens. Zoon dacht mij wel te kunnen overtuigen van zijn gelijk, onderhandelaar als hij is. Mijn reactie had hij echter niet verwacht.

"Maar Zoon", zei ik, "ik vind dit geen goed plan." Hij schrok. Ik legde hem uit dat ik het heel lief van hem vond om zijn zusje zijn laatste snoepje te geven. Ik vond het ook wel prima dat hij graag met haar zou willen ruilen om zo dat kaartje te kunnen hebben. Alleen moest Zusje ook zelf iets kunnen uitkiezen waar zij dat kaartje voor zou willen ruilen. Of sterker nog: "het zou mooier zijn als je dat snoepje gewoon aan je zusje geeft, omdat je die toch eigenlijk niet wilt. Zonder dat je er iets voor terug wilt hebben." Zoon keek me haast angstig aan. "Maar wat win ik daar dan mee?" zei hij bijna zielig. "Misschien niets" zei ik, "maar het is wel aardig. En misschien dat je zusje je zo lief vindt, dat ze je dat kaartje ook gunt." Zoon liep mopperend weg en riep na "wat een stom idee. Laat maar zitten hoor. Zusje, het mag niet van mama. Ik hou het snoepje wel zelf en laat dat kaartje maar zitten." De reactie van Zusje hierop was erg mooi: "je mag dat kaartje wel gewoon van mij hebben hoor." Zoon begon te glunderen en accepteerde dat kaartje gretig. "Oke, hier, neem jij maar mijn snoepje. Ik wil het toch eigenlijk niet."

Ik hoorde het aan en glimlachte. Dat (onvoorwaardelijk) geven is dan wel lastig, maar uiteindelijk lossen kinderen het toch zelf maar mooi op!

Reacties

Populaire posts van deze blog

...over zelf brood bakken

Sinds ik een broodbakmachine in huis heb, bak ik regelmatig een brood. Soms in de bakmachine (als ik weinig tijd heb), maar ook regelmatig in de oven. Uiteindelijk blijft het brood uit de oven toch het lekkerst! Ik experimenteer graag, ook met brood. Begon ik heel voorzichtig door alles nauwkeuig af te wegen, nu doe ik veel meer op gevoel. En tot nu toe is brood nog maar 1x mislukt! In de broodbakmachine maak ik meestal volkoren- of speltbrood, of een mix hiervan. Ik maak het brood dan volgens deze recepten: Volkorenbrood: Ongeveer 550 gram volkorenmeel ongeveer 330 ml water ong 25 gram boter ong 8 gr zout (of minder) en 6 gr droge gist.   Speltbrood (broodbakmachine) - 450 gram speltmeel (eventueel een deel bloem) - 225 ml water - 1,5 theelepel zout - 1 bolle tl droge gist - 2 eetlepels olie of boter - eventueel zelf nog zaden of pitten toevoegen. Je doet het in de machine in de volgorde zoals hierboven vermeld. Verdeel de meel zo, dat

Speelgoed maken van afval

Zaterdag 4 februari organiseerde Duurzaam Den Haag  een workshop 'Speelgoed maken van afval'. Ik keek naar de verzameling lege eierdozen, wc-rollen en plastic flessen dan dacht: "goed idee!". We gingen gezellig met zijn allen naar de workshop. De workshop werd georganiseerd door Afvaljuf . Ze had een hele berg afval meegenomen waar de kinderen (en papa!) meteen enthousiast van werden.                                     De tas die we zelf mee hadden werd gretig opzij geschoven. Zoon ging meteen aan de slag met het maken van een auto van een plastic fles. Dochter begon met het maken van een muziekinstrument. En babydochter lag heerlijk te slapen ;)                                   Er werden ontzettend leuke dingen gemaakt! Zo maakte iemand een dambord van oud karton en flessendoppen. De auto van Zoon zag er zo uit: De kinderen hebben zich heerlijk vermaakt. Enig nadeel: ze wilden alles mee naar huis. Inclusief onze tas met ongebruikt afval. Niet g

Zijn jullie vandaag een dagje vrij?

Deze vraag horen we vrij regelmatig. Onze kinderen gaan niet naar school. En dat we deze vraag zo vaak horen, laat maar zien hoe weinig ingeburgerd thuisonderwijs eigenlijk is. Afhankelijk van onze stemming, de setting en de inschatting van de persoon die de vraag stelt vertellen we over wat wij doen. Maar meestal antwoorden de kinderen al gauw "ja wij hebben een studiedag." Omdat ze gewoonweg geen zin hebben om vreemden steeds uit te moeten leggen wat we nou precies doen. Want wat doen wij nou eigenlijk? Tja, thuisonderwijs, maar dat dekt totaal niet de lading. Want echt onderwijs is het niet. We zitten niet achter een tafel uit een boekje te werken. We hebben geen lesrooster, geen curriculum. We werken niet met kerndoelen, cijfers of toetsen. Wij unschoolen en daar zijn wij vrij radicaal in. Maar wat betekent dit dan? En hoe ziet een reguliere dag er voor ons uit? Het leuke is: Elke dag is anders! We volgen vooral ons gevoel en interesses. Zowel wij als ouders, als