Doorgaan naar hoofdcontent

...over groener leven

Een paar weken terug stuitte ik op het boek "Groen, groener, groenst". Het is geschreven door een Canadese journaliste die zich voorneemt een jaar lang elke dag iets nieuws te doen om groener te leven.  In het boek beschrijft zij haar ervaringen.

Ik was vooral erg benieuwd naar welke (365) stappen zij in dat jaar had gezet en of ik nog iets nieuws kon ontdekken. De laatste tijd ben ik iets minder bewust bezig met nieuwe groene stappen te zetten en af en toe bekruipt me het gevoel dat ik nog helemaal niet zo goed bezig ben als ik zou willen.

Het boek is inmiddels uit. Niet alle 365 punten vond ik passend in onze levensstijl, maar er staan nog wel een aantal dingen die ik nog zeker kan gaan doen. Wat ik vooral erg leuk vond aan het boek, is de ontdekking dat ik eigenlijk al heel veel dingen goed doe!

Om mezelf weer even te herinneren aan wat ik allemaal wel al goed doe, besloot ik eens een lijstje te maken over alle stappen die ik de afgelopen jaren heb gezet in mijn streven naar een groener levensstijl. Zie hieronder mijn lijstje. Wellicht ook ter inspiratie voor anderen. Volgende keer schrijf ik over alle stappen die me heb voorgenomen het komende jaar nog te gaan zetten. Mochten jullie nog tips voor me hebben: ik ontvang graag post!

Mijn 'groen' lijstje in willekeurige volgorde:

1. minder vaak douchen
2. korter douchen
3. water hergebruiken (bijvoorbeeld water voor het koken van eitjes, of het water van het laten lopen van de douchekraan): voor de planten, om de wc mee door te spoelen, om een handwasje te doen.
4. bio groenteabonnement nemen: scheelt plastic afval en de groenten zijn voornamelijk lokaal
5. Minder vis, vlees en zuivel eten
6. minder voorverpakt voedsel kopen
7. minder kopen (van alles)
8. vaker de auto laten staan
9. afval scheiden
10. meer hergebruiken (papier, glas, blik, oude verpakkingen)
11. een moestuin aanleggen en meer uit eigen tuin eten
12. geen water uit een flesje kopen
13. geen boterhamzakjes gebruiken
14. oude enveloppen en dergelijke hergebruiken als tekenpapier of voor de boodschappenlijstjes
15. lichten vaker uit en kaarsjes aan
16. thermostaat iets lager zetten
17. minder warm douchen
18. kinderen in bad in plaats van douchen
19. meer tweedehands kopen
20. minder tv kijken (ons tv-abonnement is opgezegd)
21. de krant digitaal lezen
22. vaker het vuur uitzetten en eten laten garen in een deken
23. veel eenpansgerechten maken
24. verwarming eerder uitzetten
25. kleine vlekken uit kleding verwijderen in plaats van in de was te doen
26. geen eten meer weggooien maar restjes opeten
27. geen frisdrank meer drinken
28. sluipverbruik apparaten tegengaan
29. modem uitzetten als we niet thuis zijn of als we gaan slapen
30. kritischer nadenken over aankopen
31. katoenen luiers gebruiken
32. kinderen samen in een kamer laten slapen (scheelt stroom)
33. minder strijken
34. stoffen inlegkruisjes gebruiken (of geen)
35. meer biologische producten kopen
36. geen keukenpapier meer gebruiken
37. geen elektrische tandenborstel meer gebruiken
38. geen weggooi scheermesjes meer gebruiken
39. geen make-up meer gebruiken
40. alleen nog zelfgemaakte tandpasta, deo en dergelijke gebruiken
41. minder zeep en shampoo gebruiken (of helemaal niet)
42. plastic tassen zoveel mogelijk weigeren
43. plastic tassen zoveel mogelijk hergebruiken
44. stoffen zakdoekjes gebruiken
45. geen wegwerp luierdoekjes gebruiken
46. dochter vroeg zindelijk maken
47. stoffen servetten gebruiken
48. geen aluminium- of huishoudfolie meer gebruiken
49. zelf wasmiddel maken
50. natuurlijke schoonmaakmiddelen gebruiken
51. geen wattenstaafjes meer gebruiken
52. haar vanzelf laten drogen
53. geen vuilniszakken meer gebruiken
54. een niet-werkende deurbel hebben
55. minder parfum gebruiken
56. geen cremes meer gebruiken
57. minder printen
58. dubbelzijdig printen
59. geen anticonceptiepil meer gebruiken
60. brood ontdooien in plaats van roosteren
61. de oven gebruiken voor meerdere dingen tegelijk (brood en crackers maken bijvoorbeeld)
62. geen kruimeldief meer gebruiken
63. vaker vegen in plaats van stofzuigen
64. de kerstboom hergebruiken (staat nu mooi in de tuin en was nog van kerst 2012)
65. een wc met spaarknop installeren
66. gordijnen ophangen ter isolatie
67. mobiele telefoon niet meer 's nachts opladen
68. mobiele telefoon minder gebruiken (scheelt batterij)
69. Laptop niet op standby laten staan.
70. geen huisdieren (meer)
71. de magnetron weggeven
72. Geen eten meer bestellen
73. geen haarschuim en dergelijke gebruiken
74. bril dragen in plaats van contactlenzen
75. geen voedingssupplementen meer slikken

Zo opgesomd is het toch best een lang lijstje. En ik vergeet vast nog wel wat. Maar toch ben ik al best trots op ons 75-punten groen lijstje!

Reacties

  1. Wauw, interessant lijstje! Een aantal dingen doe ik al goed, merk ik. Aan andere puntjes moet ik zeker nog meer aandacht besteden. Alleen puntje 70, geen huisdieren (meer)... dit is echt niet haalbaar voor mij, want mijn leven is niet compleet zonder mijn viervoeter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Indrukwekkend lijstje. Gelukkig doe ik een deel al. Heb nog een aanvulling en mis nog een zeer belangrijke.

    65 een wc met waterbespaarknop aanschaffen. Die wc hebben we al, maar je stopt hem niet altijd. Daarom hebben wij er een 1,5l fles met water ingelegd (en nog wat andere opvulling), waardoor je altijd 1,5l minder verbruikt als de wc wel helemaal doorloopt.

    Bovenaan mijn lijstje staat mijn kinderen milieubewust opvoeden, want dat is de generatie die alles doorgeeft. En tot nu toe werkt dat prima (zijn nu 8 en 6).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai ... heel goed bezig!!! Probeer zelf al vele van opgesomde puntjes na te leven ... niet zo doorgedreven doch ik doe mijn best ... Moest iedereen dat doen, de wereld zou er al heel wat mooier uitzien. Jammer dat mensen zo gehecht zijn geraakt aan luxe, hun comfort, hun gemak ... hun luiheid ... Een mentaliteitswijziging dringt zich op!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi lijstje, van de week toch even nog nalezen, dank je wel

    Ruby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

...over zelf brood bakken

Sinds ik een broodbakmachine in huis heb, bak ik regelmatig een brood. Soms in de bakmachine (als ik weinig tijd heb), maar ook regelmatig in de oven. Uiteindelijk blijft het brood uit de oven toch het lekkerst! Ik experimenteer graag, ook met brood. Begon ik heel voorzichtig door alles nauwkeuig af te wegen, nu doe ik veel meer op gevoel. En tot nu toe is brood nog maar 1x mislukt! In de broodbakmachine maak ik meestal volkoren- of speltbrood, of een mix hiervan. Ik maak het brood dan volgens deze recepten: Volkorenbrood: Ongeveer 550 gram volkorenmeel ongeveer 330 ml water ong 25 gram boter ong 8 gr zout (of minder) en 6 gr droge gist.   Speltbrood (broodbakmachine) - 450 gram speltmeel (eventueel een deel bloem) - 225 ml water - 1,5 theelepel zout - 1 bolle tl droge gist - 2 eetlepels olie of boter - eventueel zelf nog zaden of pitten toevoegen. Je doet het in de machine in de volgorde zoals hierboven vermeld. Verdeel de meel zo, dat

Speelgoed maken van afval

Zaterdag 4 februari organiseerde Duurzaam Den Haag  een workshop 'Speelgoed maken van afval'. Ik keek naar de verzameling lege eierdozen, wc-rollen en plastic flessen dan dacht: "goed idee!". We gingen gezellig met zijn allen naar de workshop. De workshop werd georganiseerd door Afvaljuf . Ze had een hele berg afval meegenomen waar de kinderen (en papa!) meteen enthousiast van werden.                                     De tas die we zelf mee hadden werd gretig opzij geschoven. Zoon ging meteen aan de slag met het maken van een auto van een plastic fles. Dochter begon met het maken van een muziekinstrument. En babydochter lag heerlijk te slapen ;)                                   Er werden ontzettend leuke dingen gemaakt! Zo maakte iemand een dambord van oud karton en flessendoppen. De auto van Zoon zag er zo uit: De kinderen hebben zich heerlijk vermaakt. Enig nadeel: ze wilden alles mee naar huis. Inclusief onze tas met ongebruikt afval. Niet g

Zijn jullie vandaag een dagje vrij?

Deze vraag horen we vrij regelmatig. Onze kinderen gaan niet naar school. En dat we deze vraag zo vaak horen, laat maar zien hoe weinig ingeburgerd thuisonderwijs eigenlijk is. Afhankelijk van onze stemming, de setting en de inschatting van de persoon die de vraag stelt vertellen we over wat wij doen. Maar meestal antwoorden de kinderen al gauw "ja wij hebben een studiedag." Omdat ze gewoonweg geen zin hebben om vreemden steeds uit te moeten leggen wat we nou precies doen. Want wat doen wij nou eigenlijk? Tja, thuisonderwijs, maar dat dekt totaal niet de lading. Want echt onderwijs is het niet. We zitten niet achter een tafel uit een boekje te werken. We hebben geen lesrooster, geen curriculum. We werken niet met kerndoelen, cijfers of toetsen. Wij unschoolen en daar zijn wij vrij radicaal in. Maar wat betekent dit dan? En hoe ziet een reguliere dag er voor ons uit? Het leuke is: Elke dag is anders! We volgen vooral ons gevoel en interesses. Zowel wij als ouders, als