Doorgaan naar hoofdcontent

lunch zonder brood


Toen ik vorig jaar begon met een koolhydraatarm dieet, moest ik erg wennen aan het vermijden van brood. In het begin heb ik erg moeten zoeken naar een goed ontbijt en lunch.  Nu, na bijna een jaar koolhydraatarm en zoveel mogelijk suikervrij eten, eet ik eigenlijk amper brood. Ik merk dat ik het brood niet mis (je wordt ineens een stuk creatiever in je maaltijden!) en dat ik er eigenlijk ook niet goed tegen kan. Soms bak ik zelf een (spelt)brood en eet daar iets van, maar het blijven bij kleine beetjes. Bovendien heb ik niet altijd de tijd om een brood te bakken. Ik moest daarom goede alternatieven vinden.

Als ontbijt ben ik gauw overgestapt op het eten van noten, fruit, (goji)bessen en zaden, soms aangevuld met yoghurt. Voor lunch eet ik meestal (een mix van) fruit, groenten, salades, noten, feta, vis en ei. Soms eet ik er zelfgemaakte crackers bij. En af en toe raak ik verveeld en verzin ik iets nieuws.


En dus maakte ik eiermuffins, gevuld met van alles wat ik in huis had en me lekker leek: tonijn, (zelf)geraspte kaas, stukjes wortel, tomaat en kruiden. Maar eigenlijk kun je ze maken met wat je maar wilt. Broccoli of prei bijvoorbeeld. Noten. Ham. Kortom, leef je uit!

Recept:
Verwarm de oven voor op een graad op 180.
Neem een aantal eieren en kluts deze goed.
Gooi er van alles doorheen en roer het mengsel goed.
Giet het mengsel in een muffinhouder.
Doe de muffinhouder in de voorverwarmde oven.
Zodra de muffins gaar zijn (een minuut of 10-15) kun je ze uit de oven halen.
Een beetje af laten koelen en...eet smakelijk!



Reacties

  1. je mag gewoon brood eten hoor Hoogvliet shape brood(5.6khd per snee)..AH khda brood (7 khd per snee) Stoepje(markt) sportmik(5khd 100gram brood), Wasa vezelrijk crackers (4.3 khd per cracker)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

...over zelf brood bakken

Sinds ik een broodbakmachine in huis heb, bak ik regelmatig een brood. Soms in de bakmachine (als ik weinig tijd heb), maar ook regelmatig in de oven. Uiteindelijk blijft het brood uit de oven toch het lekkerst!
Ik experimenteer graag, ook met brood. Begon ik heel voorzichtig door alles nauwkeuig af te wegen, nu doe ik veel meer op gevoel. En tot nu toe is brood nog maar 1x mislukt!
In de broodbakmachine maak ik meestal volkoren- of speltbrood, of een mix hiervan. Ik maak het brood dan volgens deze recepten:
Volkorenbrood: Ongeveer 550 gram volkorenmeel ongeveer 330 ml water ong 25 gram boter ong 8 gr zout (of minder) en 6 gr droge gist.



Speltbrood (broodbakmachine)
- 450 gram speltmeel (eventueel een deel bloem)
- 225 ml water
- 1,5 theelepel zout
- 1 bolle tl droge gist
- 2 eetlepels olie of boter
- eventueel zelf nog zaden of pitten toevoegen.

Je doet het in de machine in de volgorde zoals hierboven vermeld. Verdeel de meel zo, dat er een soort hoopje ontstaat. Hierin maak je ee…

Nieuw recept: snelle en gezonde snack choco-sesamballetjes

Afgelopen week had ik in de avond trek in iets lekkers. Meer dan wat rozijnen en ongebrande noten hadden we niet. En daar had ik net geen zin in. Ik snuffelde in de kast om te zien wat ik nog snel zou kunnen maken. Pindakaas, zaadjes, cacaopoeder, kokosrasp...hmm daar moest ik toch wel iets mee kunnen!

Ik pakte een glazen potje en een grote lepel en begon met mengen. Eerst pakte ik wat eetlepels pindakaas. Daar voegde ik wat lijnzaad aan toe. Daarna wat cacaopoeder en kokosrasp en tenslotte een kleine eetlepel maple syrup. Ik roerde alles goed door. Na het mengen pakte ik een kleine lepel en schepte wat uit het mengsel. Hier draaide ik een balletje van. Dit balletje roerde ik door de sesamzaadjes tot het helemaal ermee bedekt was. Dit deed ik steeds tot het mengsel op was en ik een aantal choco-sesamballetjes had. In totaal was ik een paar minuten bezig. Een snelle en gezonde snack dus. En errug jammie!



Hieronder nog even de hoeveelheden die je nodig hebt om de choco-sesamballetjes te…