Doorgaan naar hoofdcontent

"Ik wil nooit meer naar school!"

Dat riep zoon T afgelopen week en is de reden voor mijn afwezigheid. Momenteel zitten we in een lastige fase met T. Het gaat niet lekker op school. Hij vindt de werkjes stom, een makkie, of zoals hij het ook weleens heeft gezegd: ''de juf is lief, de kindjes ook maar de werkjes zijn stout''.

Zowel T als S zijn voorlijke kinderen. Wij genieten enorm van hun snelle en creatieve breintjes. Helaas worden ze door ''de buitenwereld'' vaak niet goed begrepen. Vooral T heeft hier last van. S weet iedereen om haar vinger te winden met haar vriendelijke lach en speelse blik. T heeft meer boosheid in zich en vindt het soms nog lastig dit op een goede manier te uiten.

Wij dachten er vroeg bij te zijn en hebben diverse gesprekken met school gevoerd, voordat hij zou beginnen. We hadden er het volste vertrouwen in dat ze goed op hem in zouden spelen. Helaas blijkt dit niet zo te zijn. De afgelopen weken hadden we een kereltje thuis dat klaagt over buikpijn, vermoeidheid, verveling en niet naar school wil. Nooit meer, naar eigen zeggen. Heel sneu, want hij moet ook nog zo lang!

Na diverse gesprekken met school voelen we ons helaas niet serieus genomen; zij zien op school het probleem niet. Wij hebben ons daarom genoodzaakt gezien om in een stroomversnelling een eigen plan van aanpak op te stellen. Zo is er de optie van een schoolwissel. En aangezien de schoolvakantie voor de deur staat, is haast geboden.

Dit blog is daardoor een beetje op achtergrond geraakt. Er gebeurt nu thuis even teveel in te korte tijd, maar ik zal mijn best doen om een beetje bij te blijven ;)

Binnenkort komen er meer berichtjes over mijn moestuin, eigen receptjes en (op verzoek) een update over het wel of niet thuisblijfmoeder worden!

Reacties

  1. Hoogbegaafd of niet, ze zullen toch moeten leren (op school), uiteindelijk.

    Succes met de schoolkeuze.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

...over zelf brood bakken

Sinds ik een broodbakmachine in huis heb, bak ik regelmatig een brood. Soms in de bakmachine (als ik weinig tijd heb), maar ook regelmatig in de oven. Uiteindelijk blijft het brood uit de oven toch het lekkerst! Ik experimenteer graag, ook met brood. Begon ik heel voorzichtig door alles nauwkeuig af te wegen, nu doe ik veel meer op gevoel. En tot nu toe is brood nog maar 1x mislukt! In de broodbakmachine maak ik meestal volkoren- of speltbrood, of een mix hiervan. Ik maak het brood dan volgens deze recepten: Volkorenbrood: Ongeveer 550 gram volkorenmeel ongeveer 330 ml water ong 25 gram boter ong 8 gr zout (of minder) en 6 gr droge gist.   Speltbrood (broodbakmachine) - 450 gram speltmeel (eventueel een deel bloem) - 225 ml water - 1,5 theelepel zout - 1 bolle tl droge gist - 2 eetlepels olie of boter - eventueel zelf nog zaden of pitten toevoegen. Je doet het in de machine in de volgorde zoals hierboven vermeld. Verdeel de meel zo, dat

Speelgoed maken van afval

Zaterdag 4 februari organiseerde Duurzaam Den Haag  een workshop 'Speelgoed maken van afval'. Ik keek naar de verzameling lege eierdozen, wc-rollen en plastic flessen dan dacht: "goed idee!". We gingen gezellig met zijn allen naar de workshop. De workshop werd georganiseerd door Afvaljuf . Ze had een hele berg afval meegenomen waar de kinderen (en papa!) meteen enthousiast van werden.                                     De tas die we zelf mee hadden werd gretig opzij geschoven. Zoon ging meteen aan de slag met het maken van een auto van een plastic fles. Dochter begon met het maken van een muziekinstrument. En babydochter lag heerlijk te slapen ;)                                   Er werden ontzettend leuke dingen gemaakt! Zo maakte iemand een dambord van oud karton en flessendoppen. De auto van Zoon zag er zo uit: De kinderen hebben zich heerlijk vermaakt. Enig nadeel: ze wilden alles mee naar huis. Inclusief onze tas met ongebruikt afval. Niet g

Zijn jullie vandaag een dagje vrij?

Deze vraag horen we vrij regelmatig. Onze kinderen gaan niet naar school. En dat we deze vraag zo vaak horen, laat maar zien hoe weinig ingeburgerd thuisonderwijs eigenlijk is. Afhankelijk van onze stemming, de setting en de inschatting van de persoon die de vraag stelt vertellen we over wat wij doen. Maar meestal antwoorden de kinderen al gauw "ja wij hebben een studiedag." Omdat ze gewoonweg geen zin hebben om vreemden steeds uit te moeten leggen wat we nou precies doen. Want wat doen wij nou eigenlijk? Tja, thuisonderwijs, maar dat dekt totaal niet de lading. Want echt onderwijs is het niet. We zitten niet achter een tafel uit een boekje te werken. We hebben geen lesrooster, geen curriculum. We werken niet met kerndoelen, cijfers of toetsen. Wij unschoolen en daar zijn wij vrij radicaal in. Maar wat betekent dit dan? En hoe ziet een reguliere dag er voor ons uit? Het leuke is: Elke dag is anders! We volgen vooral ons gevoel en interesses. Zowel wij als ouders, als