Doorgaan naar hoofdcontent

...over thuisblijfmama worden (of niet) (deel 2)

Eerder schreef ik over mijn twijfel: word ik thuisblijfmoeder of niet? Gezinsleven vroeg mij of ik eens wilde vertellen over de keuze die ik heb gemaakt.

Eigenlijk heb ik nog steeds geen keuze gemaakt. De belangrijkste reden hiervoor is dat we het ons op dit moment helaas niet kunnen veroorloven. Zowel echtgenoot J als ik hebben een studieschuld wat erg drukt op ons budget. Zou ik nu stoppen met mijn baan, dan zouden we het net niet redden.

Wel ga ik met ingang van de zomer een stuk minder werken: in plaats van 32 ga ik 20 uur werken. Maar ik ga ook een aantal cursussen en een masteropleiding volgen, waardoor de vrijgekomen tijd weer met andere dingen wordt opgevuld.

Daarnaast proberen we ons leven zo in te richten dat stoppen met werken op niet al te lange termijn wel mogelijk zal zijn. Zo zijn we nog meer gaan sparen en gaan we een groot deel van de studieschuld aflossen. Hierdoor kan het aflosbedrag omlaag en kunnen we weer iets extra sparen. Ik hoop ergens volgend jaar één studieschuld af te kunnen lossen, zodat er meer ruimte in ons budget vrij komt.

Voorlopig blijf ik dus wel (noodgedwongen) werken. Ondertussen leven we nóg zuiniger en blijf ik zoeken en rekenen in de hoop toch die ruimte te vinden!

Reacties

Populaire posts van deze blog

...over zelf brood bakken

Sinds ik een broodbakmachine in huis heb, bak ik regelmatig een brood. Soms in de bakmachine (als ik weinig tijd heb), maar ook regelmatig in de oven. Uiteindelijk blijft het brood uit de oven toch het lekkerst! Ik experimenteer graag, ook met brood. Begon ik heel voorzichtig door alles nauwkeuig af te wegen, nu doe ik veel meer op gevoel. En tot nu toe is brood nog maar 1x mislukt! In de broodbakmachine maak ik meestal volkoren- of speltbrood, of een mix hiervan. Ik maak het brood dan volgens deze recepten: Volkorenbrood: Ongeveer 550 gram volkorenmeel ongeveer 330 ml water ong 25 gram boter ong 8 gr zout (of minder) en 6 gr droge gist.   Speltbrood (broodbakmachine) - 450 gram speltmeel (eventueel een deel bloem) - 225 ml water - 1,5 theelepel zout - 1 bolle tl droge gist - 2 eetlepels olie of boter - eventueel zelf nog zaden of pitten toevoegen. Je doet het in de machine in de volgorde zoals hierboven vermeld. Verdeel de meel zo, dat

Speelgoed maken van afval

Zaterdag 4 februari organiseerde Duurzaam Den Haag  een workshop 'Speelgoed maken van afval'. Ik keek naar de verzameling lege eierdozen, wc-rollen en plastic flessen dan dacht: "goed idee!". We gingen gezellig met zijn allen naar de workshop. De workshop werd georganiseerd door Afvaljuf . Ze had een hele berg afval meegenomen waar de kinderen (en papa!) meteen enthousiast van werden.                                     De tas die we zelf mee hadden werd gretig opzij geschoven. Zoon ging meteen aan de slag met het maken van een auto van een plastic fles. Dochter begon met het maken van een muziekinstrument. En babydochter lag heerlijk te slapen ;)                                   Er werden ontzettend leuke dingen gemaakt! Zo maakte iemand een dambord van oud karton en flessendoppen. De auto van Zoon zag er zo uit: De kinderen hebben zich heerlijk vermaakt. Enig nadeel: ze wilden alles mee naar huis. Inclusief onze tas met ongebruikt afval. Niet g

Zijn jullie vandaag een dagje vrij?

Deze vraag horen we vrij regelmatig. Onze kinderen gaan niet naar school. En dat we deze vraag zo vaak horen, laat maar zien hoe weinig ingeburgerd thuisonderwijs eigenlijk is. Afhankelijk van onze stemming, de setting en de inschatting van de persoon die de vraag stelt vertellen we over wat wij doen. Maar meestal antwoorden de kinderen al gauw "ja wij hebben een studiedag." Omdat ze gewoonweg geen zin hebben om vreemden steeds uit te moeten leggen wat we nou precies doen. Want wat doen wij nou eigenlijk? Tja, thuisonderwijs, maar dat dekt totaal niet de lading. Want echt onderwijs is het niet. We zitten niet achter een tafel uit een boekje te werken. We hebben geen lesrooster, geen curriculum. We werken niet met kerndoelen, cijfers of toetsen. Wij unschoolen en daar zijn wij vrij radicaal in. Maar wat betekent dit dan? En hoe ziet een reguliere dag er voor ons uit? Het leuke is: Elke dag is anders! We volgen vooral ons gevoel en interesses. Zowel wij als ouders, als