Doorgaan naar hoofdcontent

...over hergebruik (deel 1)

Ik ben dol op hergebruik! Het is erg leuk om van iets (vaak toch afval) weer iets anders te maken. En het scheelt ook nog eens een hoop afval.

Het enige nadeel van veel spullen hergebruiken is dat ik genoeg kastruimte nodig heb om de spullen te bewaren. Het tempo van verzamelen ligt nu eenmaal hoger dan het tempo van maken. Zo staat een keukenkastje helemaal vol lege potjes. Omdat ik steeds minder koop en meer zelf maak, groeit de verzameling gelukkig minder hard. Maar de glazen potjes zijn wel reuze handig!

Zo gebruikte ik ze vorig jaar voor de traktatie van S op het kinderdagverblijf. Elke pedagogisch medewerkster kreeg toen een glazen potje, die ik versierd had met gekleurde tape en een gekleurde label en gevuld met zelf gebakken koekjes en een kaartje. Een aantal glazen potten doen nu dienst als voorraadpot voor bijvoorbeeld rijst, couscous en noten, en natuurlijk voor zelfgemaakte sausjes en jam. En grote potten gebruik ik als vaas.

Ik heb nog heel veel nieuwe plannen voor mijn verzameling potjes. Vorige week sneuvelde een van mijn favoriete lampen. Het deel wat kapot is wil ik gaan vervangen voor een grote glazen pot (het idee kreeg ik door Pinterest). Ook wil ik potjes gaan gebruiken als cadeau (gevuld met bijvoorbeeld zelfgemaakte douchegel).

Glazen potten zijn vast op nog een boel andere manieren te hergebruiken. Wat doe jij ermee? Gebruik je ze ook voor iets anders, of breng je ze naar de glasbak?

Reacties

Populaire posts van deze blog

...over zelf brood bakken

Sinds ik een broodbakmachine in huis heb, bak ik regelmatig een brood. Soms in de bakmachine (als ik weinig tijd heb), maar ook regelmatig in de oven. Uiteindelijk blijft het brood uit de oven toch het lekkerst! Ik experimenteer graag, ook met brood. Begon ik heel voorzichtig door alles nauwkeuig af te wegen, nu doe ik veel meer op gevoel. En tot nu toe is brood nog maar 1x mislukt! In de broodbakmachine maak ik meestal volkoren- of speltbrood, of een mix hiervan. Ik maak het brood dan volgens deze recepten: Volkorenbrood: Ongeveer 550 gram volkorenmeel ongeveer 330 ml water ong 25 gram boter ong 8 gr zout (of minder) en 6 gr droge gist.   Speltbrood (broodbakmachine) - 450 gram speltmeel (eventueel een deel bloem) - 225 ml water - 1,5 theelepel zout - 1 bolle tl droge gist - 2 eetlepels olie of boter - eventueel zelf nog zaden of pitten toevoegen. Je doet het in de machine in de volgorde zoals hierboven vermeld. Verdeel de meel zo, dat

Speelgoed maken van afval

Zaterdag 4 februari organiseerde Duurzaam Den Haag  een workshop 'Speelgoed maken van afval'. Ik keek naar de verzameling lege eierdozen, wc-rollen en plastic flessen dan dacht: "goed idee!". We gingen gezellig met zijn allen naar de workshop. De workshop werd georganiseerd door Afvaljuf . Ze had een hele berg afval meegenomen waar de kinderen (en papa!) meteen enthousiast van werden.                                     De tas die we zelf mee hadden werd gretig opzij geschoven. Zoon ging meteen aan de slag met het maken van een auto van een plastic fles. Dochter begon met het maken van een muziekinstrument. En babydochter lag heerlijk te slapen ;)                                   Er werden ontzettend leuke dingen gemaakt! Zo maakte iemand een dambord van oud karton en flessendoppen. De auto van Zoon zag er zo uit: De kinderen hebben zich heerlijk vermaakt. Enig nadeel: ze wilden alles mee naar huis. Inclusief onze tas met ongebruikt afval. Niet g

Zijn jullie vandaag een dagje vrij?

Deze vraag horen we vrij regelmatig. Onze kinderen gaan niet naar school. En dat we deze vraag zo vaak horen, laat maar zien hoe weinig ingeburgerd thuisonderwijs eigenlijk is. Afhankelijk van onze stemming, de setting en de inschatting van de persoon die de vraag stelt vertellen we over wat wij doen. Maar meestal antwoorden de kinderen al gauw "ja wij hebben een studiedag." Omdat ze gewoonweg geen zin hebben om vreemden steeds uit te moeten leggen wat we nou precies doen. Want wat doen wij nou eigenlijk? Tja, thuisonderwijs, maar dat dekt totaal niet de lading. Want echt onderwijs is het niet. We zitten niet achter een tafel uit een boekje te werken. We hebben geen lesrooster, geen curriculum. We werken niet met kerndoelen, cijfers of toetsen. Wij unschoolen en daar zijn wij vrij radicaal in. Maar wat betekent dit dan? En hoe ziet een reguliere dag er voor ons uit? Het leuke is: Elke dag is anders! We volgen vooral ons gevoel en interesses. Zowel wij als ouders, als